Η είδηση του θανάτου του σκόρπισε θλίψη ολόκληρη την gaming βιομηχανία. Ο Satoru Iwata μόλις στα 55 του χρόνια έχασε την μάχη με την επάρατη νόσο, αφήνοντας πίσω του όμως μια μακρά ιστορία στον χώρο του gaming.
Ο Iwata γεννήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου του 1959, στο Sapporo της Ιαπωνίας. Ο πατέρας του ήταν Δήμαρχος της περιοχής και δεν συμφωνούμε με τον γιο του, όταν εκείνος αποφάσισε ότι αυτό που ήθελε να κάνει ήταν η δημιουργία video games.
Από τα σχολικά του χρόνια έδειξε αυτή του την επιθυμία, δημιουργώντας παιχνίδια με ένα απλό ηλεκτρικό κομπιουτεράκι, τα οποία μοιραζόταν με τους συμμαθητές του. Σπούδασε στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Τόκιο, στον τομέα της επιστήμης των υπολογιστών. Από εκεί απέκτησε και την πρώτη του δουλειά στον χώρο, σαν προγραμματιστής της HAL Laboratory.
Η HAL Laboratory ήταν μια εταιρία που συνεργαζόταν αρκετές φορές με την Nintendo, και ο Iwata είχε εκεί την θέση του συνεργάτη στην παραγωγή software. Μερικά από τα παιχνίδια στα οποία συμμετείχε στην ανάπτυξη τους ήταν τα Balloon Fight, EarthBound και η σειρά Kirby.
Το 1993 μετά από μια δεκαετία, ο Iwata προάγεται σε Πρόεδρος. Η εταιρία βρίσκεται στο χείλος της χρεοκοπίας και ο Iwata καλείται να την σώσει. Τελικά το καταφέρνει, σταθεροποιώντας τα οικονομικά της, ενώ δύο χρόνια αργότερα συνδράμει στην ίδρυση της Creatures Inc.
Η πρώτη του επαφή με τη Nintendo έγινε το 1999 όταν παρότι δεν είχε καμιά σχέση με την εταιρία, βοήθησε στην ανάπτυξη των Pokemon Gold και Pokemon Silver για το Game Boy Color. Από εκεί και πέρα είχε συμβολή και στον προγραμματισμό του Pokemon Stadium για το Nintendo 64, διαβάζοντας τον αρχικό κώδικα των Pokemon Red και Green και ξαναγράφοντας τον για το καινούργιο παιχνίδι.
Η ένταξη του στη Nintendo είχε δρομολογηθεί και το 2000 αναλαμβάνει επικεφαλής του εταιρικού τμήματος σχεδιασμού. Πρόεδρος της Nintendo ήταν εκείνη την περίοδο ο Hiroshi Yamauchi, που κατείχε την θέση από το 1949. Όταν αποφάσισε να αποσυρθεί το 2002, επέλεξε για διάδοχο του τον Iwata. Εκείνη την περίοδο, η απόφαση του Yamauchi σήμανε μια ουσιαστικά κοσμογονική αλλαγή για την εταιρία, αφού ο Iwata ήταν ο πρώτος Πρόεδρος στην ιστορία της Nintendo που δεν είχε καμία σχέση με την οικογένεια των Yamauchi, είτε αίματος είτε μέσω γάμου.
Όπως και με την HAL, την περίοδο που ανέλαβε ο Iwata, η Nintendo δεν τα πήγαινε καλά. Υπολειπόταν αρκετά από τους υπόλοιπους κατασκευαστές κονσολών, ενώ και η πορεία του Gamecube ήταν απογοητευτική. Σε δηλώσεις του το 2006, ο Iwata μοιράστηκε το όραμα του: “Θεωρώ ότι η gaming βιομηχανία γίνεται πολύ περιορισμένοι και θέλουμε στη Nintendo να δημιουργήσουμε hardware και παιχνίδια που θα απευθύνονται σε όλους τους παίχτες“.
Υπό την καθοδήγηση του η Nintendo είχε μια πολύ ομαλή και επιτυχημένη μετάβαση, από την σειρά Game Boy στο Nintendo DS. Η επιτυχία του DS οφειλόταν κατά πολλούς στο ότι επέτρεπε περισσότερα καινοτόμα παιχνίδια να μεταφερθούν σε μια φορητή κονσόλα.
Είχε όμως πάντα το βλέμμα του στο μέλλον. Η προηγούμενη εμπειρία του ως προγραμματιστής ήταν κάτι που σπάνια κάποιος συναντά σε τέτοιες θέσεις και για αυτό οι επιλογές του τις περισσότερες φορές φαίνονταν “αλλόκοτες” στα μέλη του Δ.Σ. της εταιρίας, όμως είχαν τεράστια επιτυχία στους gamers. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα από την δημιουργία του Wii δεν υπάρχει. Τον καιρό που οι υπόλοιπες εταιρίες έδιναν έμφαση στους αποκλειστικούς τίτλους και τα γραφικά, o Iwata φέρνει την επανάσταση με την προσθήκη των motion-control games. Ήταν το 2006, όταν η επιτυχία του Wii βοηθά στον διπλασιασμό σχεδόν της μετοχής της Nintendo. Από το 2007 έως το 2009, o Ιwata βρίσκεται σταθερά στην λίστα με τους 30 καλύτερους CEOs παγκοσμίως.
Το 2013 αναλαμβάνει CEO και της αμερικανικής Nintendo. Μια από τις πρώτες του αποφάσεις ήταν να σταματήσει η εταιρία να έχει μεγάλες press conferences στην E3, διοργανώνοντας αντίθετα μικρότερα events, για κάθε δημογραφικό ακροατήριο ξεχωριστά. Τα προβλήματα της Nintendo ειδικά μετά το αποτυχημένο Wii U ήταν μεγάλα, και τότε ήταν που δήλωσε πρόθυμος να κόψει το 50% του μισθού του ώστε να βοηθήσει την εταιρία.
Στις αρχές του 2015 προχωρά σε ακόμη μια κίνηση βλέποντας στο μέλλον: Αντιλαμβανόμενος την επιτυχία του mobile gaming συμφωνεί με την DeNA ώστε μεγάλοι τίτλοι της Nintendo να μεταφερθούν σε αυτές τις συσκευές, αλλά και για να δημιουργηθούν νέα παιχνίδια με πρωταγωνιστές τους πλέον αναγνωρίσιμους χαρακτήρες της εταιρίας.
Δυστυχώς όμως, μέσα στο 2014 ο Iwata διαγνώστηκε με καρκίνο. Στην E3 2014 δεν εμφανίστηκε με την ανακοίνωση της Nintendo να αναφέρει ότι αυτό γίνεται για “ιατρικούς λόγους”. Η μάχη του ήταν μεγάλη αλλά άνιση.
Οι σημαίες στα κεντρικά της Nintendo κυματίζουν σήμερα μεσίστιες. Η gaming βιομηχανία έχασε έναν πραγματικό οραματιστή, έναν άνθρωπο με μεγάλη αγάπη για το gaming.