Ο πρώην επικφεφαλής του PlayStation πιστεύει ότι οι φουσκωμένοι προϋπολογισμοί ανάπτυξης «ξεζουμίζουν» τη δημιουργικότητα από την ανάπτυξη παιχνιδιών AAA.
Ο Shawn Layden δεν είναι άγνωστος στους τεράστιους προϋπολογισμούς παιχνιδιών, καθώς διετέλεσε υψηλόβαθμο στέλεχος στην εταιρεία κατασκευής κονσολών για χρόνια. Κακώς επεξεργασμένα νομικά έγγραφα αποκάλυψαν στο παρελθόν ότι τα παιχνίδια blockbuster στα οποία είχε συμμετάσχει, όπως το The Last of Us Part 2 και το Horizon Forbidden West, είχαν προϋπολογισμούς που ξεπερνούσαν τα 200 εκατομμύρια δολάρια, αλλά ο Layden πιστεύει τώρα ότι αυτά τα τεράστια ποσά επηρεάζουν αρνητικά τον τρόπο με τον οποίο γίνονται τα παιχνίδια.
«Υποθέτω ότι αποκτάς νέα δραστηριότητα του είδους σε επίπεδο indies, όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανοχή στο ρίσκο», λέει ο Layden σε συνέντευξή του στο Eurogamer. «Πρέπει να πάρεις το ρίσκο, αλλιώς δεν πρόκειται να φτάσεις πουθενά. Αλλά φοβάμαι ότι το σημερινό κόστος ανάπτυξης παιχνιδιών, με τους τίτλους ΑΑΑ της κονσόλας να κοστίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια, συμπιέζει την ανοχή στο ρίσκο».
Ο Layden εξηγεί ότι όταν ένα στούντιο παιχνιδιών σχεδιάζει να δαπανήσει περίπου 160 εκατομμύρια δολάρια για ένα έργο, οι «οικονομικοί άνθρωποι» της εταιρείας θα θέλουν αμέσως ένα άλλο επιτυχημένο παιχνίδι για να το συγκρίνουν.
«Με τι μπορεί να συγκριθεί αυτό;Πώς θα με κάνετε να νιώσω καλύτερα; Μπορείτε να μου δείξετε πώς η γραμμή τάσης θα είναι ακριβώς σαν το Grand Theft Auto, ώστε να νιώσω καλά να βάλω χρήματα πίσω από αυτό;». Ο Layden λέει ότι αυτή η στάση που αποστρέφεται το ρίσκο «έχει ως αποτέλεσμα πολλές αντιγραφές, πολλές συνέχειες» και νοοτροπίες όπως «Δώστε μου το GTA 7, γιατί ξέρω πώς να χαράξω αυτή την πορεία».
Ως αποτέλεσμα, οι μεγάλοι προϋπολογισμοί «συμπιέζουν, νομίζω, τη δημιουργικότητα στο υψηλό επίπεδο και αυτό είναι πρόβλημα».