Αυτόν το μήνα το Playstation brand κλείνει τα 20 του χρόνια. Και όπως οι περισσότερες ιστορίες επιτυχίας, ξεκινούν από έναν άνθρωπο που επιμένει στο όραμα του. Για το Playstation αυτός ο άνθρωπος ήταν ο Ken Kutaragi, ή αλλιώς ο “πατέρας του Playstation“.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Το 1984 σε μια παρουσίαση στο Ερευνητικό Κέντρο Επεξεργασίας Πληροφοριών της Sony, ο Ken Kutaragi πραγματικά εντυπωσιάστηκε από το System G, ένα workstation που παρείχε στις τηλεοπτικές μεταδόσεις 3D γραφικά σε πραγματικό χρόνο. O Kutaragi οραματίστηκε να προσφέρει αυτά τα γραφικά στο console gaming.
Έχοντας παρατηρήσει την κακή ποιότητα ήχου του Nintendo Famicom (NES), ο Ken Kutaragi έπεισε τη διαχείριση της Sony να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ένα ισχυρό chip ήχου για την επερχόμενη 16-bit κονσόλα της Nintendo, το Super Famicom (SNES). Αυτό παρείχε στον Kutaragi την δυνατότητα να προωθήσει τις ελπίδες του για την ανάπτυξη μιας ισχυρής κονσόλας.
Ήταν φανερό στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ότι η τεχνολογία CD-ROM γινόταν σημαντική για το gaming, καθώς προσέφερε μια μοναδική διαδραστική εμπειρία και κυρίως μια φθηνότερη εναλλακτική λύση στα ακριβά cartridges( οι γνωστές μας κασέτες).
Το 1991 η Commodore κυκλοφόρησε τη μονάδα CDTV, η Philips κυκλοφόρησε το CD-Ι, το οποίο ήταν μια κοινή προσπάθεια μεταξύ της Philips και της Sony, και οι φήμες αφθονούσαν ότι η Sega είχε σχεδόν ολοκληρώσει την προσθήκη CD για την ολοένα και πιο δημοφιλή 16-bit κονσόλα της, το Mega-Drive (Genesis). Άλλοι ηλεκτρονικοί “γίγαντες” άρχισαν να εμπλέκονται στην τεχνολογία CD όπως η NEC (TurboGrafx) και η Panasonic (3DO).
Το συναίσθημα στα κεντρικά γραφεία της Sony ήταν ότι η διοίκηση δεν ήθελε να ασχοληθεί η εταιρία με video games, επειδή θεωρήθηκε ένα «παιχνίδι» που θα αμαύρωνε την αντίληψη του κόσμου για το brandname: έναν ανώτερο κατασκευαστής υψηλής τεχνολογίας.Ανεξάρτητα από αυτό, η επίμονη του Ken Kutaragi έπεισε τη διοίκηση της Sony να σχεδιάσει μια ιδιόκτητη μονάδα CD-ROM για το SNES που θα προσέθετε επεξεργαστική ισχύ στη μονάδα παιχνιδιών καθιστώντας την, ως την πιο ισχυρή κονσόλα εκείνη τη χρονική στιγμή.
Η συμφωνία που υλοποιήθηκε ήταν η Sony να σχεδιάσει ένα CD-ROM add-on για το SNES και μια αυτόνομη κονσόλα CD-ROM / SNES με τίτλο “PlayStation“. Η Sony Imagesoft θα αδειοδοτούσε το λογισμικού του CD-ROM, η Sony DADC θα κατασκεύαζε τα CD media, και η Nintendo θα διατηρούσε την αδειοδότηση και την κατασκευή όλων των cartridges.
Η Nintendo δεν είδε ευνοϊκά αυτή τη συμφωνία, καθώς τους απέκοπτε από τον έλεγχο των δυνητικά επικερδών δραστηριοτήτων του CD-ROM, αλλά δεδομένου ότι η Sony ήταν ο αποκλειστικός προμηθευτής του chip ήχου του SNES, ήταν σε μειονεκτική θέση.
Κατά τη διάρκεια του Consumer Electronics Show το 1991, η Sony με υπερηφάνεια ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με τη Nintendo θα κυκλοφορούσαν το SNES CD-ROM Play Station add-on και ότι πολλά παιχνίδια ήταν ήδη υπό ανάπτυξη. Ωστόσο, αργότερα στο σόου, η Nintendo διέψευσε την ανακοίνωση της Sony (!), ανακοινώνοντας δημοσίως τη ξεχωριστή συμφωνία με την Philips για να κυκλοφορήσει ένα CD-i add-on για το SNES. Πίσω από τις κλειστές πόρτες πριν από την CES, η Nintendo και η Philips είχαν συμφωνήσει σε μια κοινή προσπάθεια για την ανάπτυξη ενός CD-i add-on για το SNES!
Αυτή η νέα συμφωνία με τη Philips ήταν πιο επικερδής για τη Nintendo και για πρώτη φορά, ως μέρος της συμφωνίας η Nintendo επιτρέπει στη Philips να χρησιμοποιήσει IP της για να αναπτύξει παιχνίδια για το CD-I, μια κονσόλα που δεν ήταν της Nintendo.
Παρά το γεγονός ότι τα ΜΜΕ συγκλονίστηκαν από την περιφρόνηση της Nintendo προς τη Sony στην CES, η Sony είχε εκ των προτέρων γνώση της συμφωνίας της με την Philips αλλά έκανε κανονικά την ανακοίνωσή της.
Μετά από περαιτέρω διαπραγματεύσεις μεταξύ της Sony και της Nintendo, η συμφωνία για το “PlayStation” ακυρώθηκε. Ο Ken Kutaragi ήταν εξοργισμένος από τις πράξεις της Nintendo και πλησίασε τον Norio Ohga, πρόεδρο της Sony, εξηγώντας του ότι η Sony θα πρέπει να προχωρήσει με την ανάπτυξη της δικιάς της κονσόλας. Ο Ohga ήταν έξαλλος με τη Nintendo και είπε στον Kutaragi «Απλά κάν ‘το!».
Ο Ken Kutaragi ανέλαβε τη μυστική αποστολή για να σχεδιάσει μια νέα κονσόλα χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής 32-bit, η οποία προσέφερε ισχυρά γραφικά 3D και ήχο ικανό να ανταγωνιστεί τα workstations που κόστιζαν χιλιάδες δολάρια. Το κωδικό όνομα για την νέα κονσόλα ήταν “PS-Χ“, που σήμαινε “PlayStation Χ» ως υπενθύμιση της προδοσίας της Nintendo.
Το τοπίο των video games θα άλλαζε μια για πάντα.